Przejdź do treści

Co to jest landing page? 12 czynników, które wpływają na wzrost konwersji

Jeżeli szukasz odpowiedzi na pytanie, co to jest landing page, to dobrze trafiłeś.

W tym artykule objaśnimy sobie definicję strony landing page, opowiemy sobie o jej zastosowaniu oraz wskażemy najważniejsze wytyczne skutecznych stron docelowych. Dodatkowo poznasz 12 czynników, które mają wpływ na wzrost konwersji.

Co to jest landing page?

Landing page, który słusznie nazywa się również stroną docelową lub stroną lądowania, to strona, na którą kierujemy odbiorców naszych reklam (np. Facebook Ads, Google Ads itd.).

Landing jest miejscem, na które chcemy sprowadzić naszych potencjalnych klientów. Strona typu landing jest stroną lądowania, bo przekierowujemy na nią ruch z kampanii reklamowych.

Zasadniczo różni się od witryny głównej naszej firmy, ponieważ pojedynczy landing page skupia się na realizacji jednego celu – na konwersji. Strona główna natomiast jest zwykle rozbudowana i pełni wiele różnych funkcji: buduje wizerunek firmy w internecie; informuje odbiorców o placówce, godzinach otwarcia, sposobie kontaktowania się z firmą; przedstawia szeroką ofertę produktów i usług itd.

Rodzaje stron docelowych

Już wiemy, co to jest landing page. Teraz warto krótko opisać jego warianty. Nie będziemy tutaj analizować wnikliwych rozważań teoretycznych na temat tego, ile rodzajów stron landing page istnieje. Podchodzimy do tematu pragmatycznie, dlatego wskażemy cztery najważniejsze typy.

Landing page sprzedażowy

Landing sprzedażowy

Celem jest tutaj sprzedaż konkretnego produktu lub usługi. Częstym przykładem są różnego rodzaju kursy online, na które możesz wykupić dostęp. Zazwyczaj jest to bardziej rozbudowany landing page, ponieważ wymaga zaimplementowania systemu płatności oraz rozwiązań e-commerce.

Landing coming soon

Landing coming soon

W skrócie są to strony „przedpremier” , ponieważ informujemy na nich o tym, że w określonym czasie w przyszłości coś się wydarzy. Charakterystycznym elementem tego typu stron jest licznik, który odmierza czas. Często wykorzystuje się to przy uruchamianiu zapisów na kurs lub przy przedpremierowej sprzedaży produktów.

Landing lead generation

Lead generation

Celem takiego landinga jest pozyskiwanie leadów , czyli danych potencjalnych klientów lub partnerów biznesowych. Najczęściej takie strony zawierają formularz, za pomocą którego zbierane są informacje o odbiorcach. Dzięki zebranym leadom firmy tworzą bazy mailingowe lub kontaktowe – dzwonią do klienta, by przedstawić ofertę.

Strony click through

Strony click through

Ich celem jest przeniesienie osoby na inną stronę . Dlaczego jednak od razu tworząc content kampanii nie podać miejsca docelowego innego niż landing? Dlatego, że często ludzie, którzy trafią na naszą stronę klikając np. w reklamę na Facebooku, rezygnują z pobytu – rozmyślają się, nie są już zainteresowani (i może się na to złożyć wiele powodów, jak np. zbyt duży nadmiar elementów strony).

Omówienie rodzajów stron docelowych na pewno przybliżyło nam jeszcze bardziej odpowiedź na pytanie o to, co to jest landing page. Warto jednak jeszcze raz podsumować sobie główne cele i zastosowania landingów.

Zastosowanie i główne cele stron landing page

Głównym celem stron landing page jest konwersja. Zależy nam bowiem na tym, żeby widzieć, że nasze działania reklamowe (zwłaszcza płatne kampanie) przekładają się na pożądane efekty i zysk. 

Prościej: jak wydajemy złotówkę na reklamę, to chcemy, żeby się ona zwróciła i pomnożyła. Landing sprzedażowy będzie mógł bezpośrednio odpowiedzieć na pytanie o to, ile wydałem na reklamę i ile dzięki niej zarobiłem. Natomiast pozostałe strony działają bardziej pośrednio, bo np. zbierają jedynie dane, przy pomocy których docieramy z nasza ofertą do klientów.

Najważniejszym i ostatnim celem całego marketingu w internecie jest sprzedaż. Budujemy bazy mailingowe, wysyłamy newslettery, tworzymy content, zbieramy leady, aby ostatecznie dotrzeć do klienta (najlepiej kilkukrotnie) i przekonać go, że to nasze rozwiązanie jest mu potrzebne i najlepsze na rynku. Tak więc warto mieć na względzie, że nawet pod innymi mikro celami landinga kryje się chęć sprzedaży i pozyskania nowego klienta.

Możemy wyróżnić wiele pośrednich zastosowań landing page’y.
Do najważniejszych celów należy:

  1. Zbieranie danych kontaktowych lub budowanie bazy mailingowej.
  2. Przeprowadzanie sondaży i ankiet w grupie docelowej dla naszego produktu (dzięki temu możemy bliżej poznać naszą grupę docelową).
  3. Wysłanie zapytania ofertowego.
  4. Założenie konta lub pobranie aplikacji.
  5. Zapisy na webinary i inne spotkania.

Wiele badań wykazuje, że ludzie coraz więcej korzystają z internetu, ale spędzają coraz mniej czasu na stronach www. Możemy zaobserwować, że ludzie wytworzyli kulturę insta – chcemy mieć ekspresowe jedzenie, natychmiastowe efekty działań – wszystko chcemy na już. Dzięki stronie landing page możesz skierować do odpowiedniej grupy docelowej właściwe i skuteczne komunikaty, które nie będą rozproszone przez inne zakładki strony firmowej.

Landing page skupia się na jednym celu i wszystko, co powstaje na nim, powinno odnosić się do tego konkretnego celu. Jak w takim razie stworzyć skuteczny landing page?

Jak stworzyć skuteczny landing page i poprawić współczynnik konwersji?

Odpowiedź na temat tego, co to jest landing page, już znasz. Omówmy sobie teraz poszczególne elementy budowy takiej strony, które wpływają na większy współczynnik konwersji (czyli na to, na czym zależy nam najbardziej).

Skuteczna strona landing page powinna zawierać następujące elementy:

Nagłówek

Nagłówek to pierwsza rzecz, z którą zapozna się Twój potencjalny klient. Myślę, że jest ważne, aby poświęcić trochę czasu na zachęcający, jedno lub dwuzdaniowy wstęp. Najlepiej, żeby był on tożsamy z hasłem przewodnim Twojej kampanii, za pomocą której zamierzasz sprowadzić ludzi na stronę.

Jeśli więc planujesz reklamę na Facebooku z hasłem „Zestaw ręczników bambusowych teraz 47% taniej!”, to nagłówek może być taki sam.

Zasada spójności nie dotyczy jedynie nagłówka, ale również kolorystyki landing page’a. Niech będzie ona tożsama z barwami użytymi na grafikach kampanii reklamowej.

Jeśli naniesiesz na zdjęcie, które chcesz wykorzystać w reklamie, pomarańczowy gradient, to niech główny odcień strony docelowej również będzie pomarańczowy. W ten sposób budujemy wizerunek firmy i wpływamy na poczucie znajomości naszej marki u klienta. A przecież wolimy kupować to co znane!

Nagłówek
Nagłówek ma zachęcać do pozostanie na stronie
Dobrej jakości zdjęcie na stronie landing page
Jakość zdjęć na landing page ma wpływ na współczynnik konwersji

Dobrej jakości zdjęcia

Zadbaj o to, aby na stronie landing page znalazło się dobrej jakości zdjęcie tematyczne lub produktowe. Tutaj warto pamiętać o tym, aby zminimalizować wielkość zdjęcia przy jednoczesnym zachowaniu jakości.

Zdjęć możesz szukać na platformach, które umożliwiają darmowe wykorzystanie zdjęć w celach komercyjnych. Najpopularniejszą i najbogatszą z nich jest www.pixabay.com.

Po pobraniu zmniejsz rozmiar zdjęcia do takiego, jaki chcesz wykorzystać na stronie (im większy rozmiar zdjęcia, tym większa waga, więc warto zoptymalizować to wcześniej, przed wrzuceniem na stronę www). W tym celu skorzystaj z programu Photoshop lub strony easy.resize.com/pl.

Kolejnym krokiem będzie kompresja zdjęcia. My korzystamy i polecamy stronę tinypng.com.

Przy tworzeniu landingu sprzedażowego warto zadbać o odpowiednie zdjęcia produktu. Pamiętaj, że ludzie są wzrokowcami, a obraz odda zdecydowanie więcej niż opis słowny. Jeżeli klient nie będzie miał dokładnego podglądu na towar, może zrezygnować z zakupu. Brak dobrych zdjęć wpłynie na niższy współczynnik konwersji.

Krótki tekst – język korzyści

Nie wystarczy posiadać dobrego produktu, trzeba jeszcze wyjaśnić potencjalnemu klientowi, dlaczego jest dobry i dlaczego warto go kupić.

Ty możesz dostrzegać zalety i korzyści swojej usługi, ale czy każdy człowiek widzi to samo? Twoim zadaniem będzie wskazanie pozytywnych kwestii, które zyska klient po zakupie Twojego rozwiązania. Kolejnym krokiem będzie dopasowanie zalet i korzyści do określonej wcześniej grupy docelowej.

Dużo elementów? Prześledźmy to jeszcze raz – wolniej.

  1. Określ grupę docelową – kim jest Twój idealny klient? Do kogo powinieneś kierować ofertę? Kto będzie zainteresowany tym produktem lub usługą?
  2. Odnajdź korzyści swojego rozwiązania – co zyska klient? Jakie wartości spełni oferowany produkt? Jakie potrzeby kupującego zostaną zrealizowane?
  3. Dopasuj korzyści do konkretnej grupy docelowej – czego szukają te osoby? Czego potrzebują, a co spełnia Twój produkt? Jakie mają cele i marzenia, które może pomóc zrealizować Twoja usługa?

 

Oczywiście nie ma jednej grupy docelowej. Często bywa tak, że produkt jest skierowany do dwóch lub kilku grup zupełnie różnych.

Dla przykładu firma zajmująca się fotowoltaiką może kierować swoją ofertę zarówno do firm, jak i do klientów indywidualnych. W takim przypadku optymalnym rozwiązaniem będzie stworzenie dwóch stron landing page i dopasowanie każdej z nich pod konkretną grupę docelową.

Język korzyści
Wrzucając zdjęcia nie powinno się pokazywać wysiłku!
Język korzyści landing page
A jedynie sam EFEKT KOŃCOWY!
Call to action
Znacznik "Subscribe" jest idealnym przykadem przycisku CTA

Przycisk CTA (call to action)

To element, który powinien być najbardziej wyróżniony i widoczny na stronie landing page. Najlepiej użyć kontrastowych barw w stosunku do odcienia strony. Dodatkowo warto zadbać o animację przycisku, np. powiększenie, aby jeszcze bardziej zachęcić do akcji.

Przycisk zawsze musi jasno wzywać do działania. Zdania typu: „Wyślij formularz”, „Kup teraz”, „Zapisz się” są najodpowiedniejsze. Nie dodajemy do treści buttonu nic innego i dodatkowego. Minimalizm jest tutaj najważniejszą zasadą.

Rekomendacje – społeczny dowód słuszności

Istotnym składnikiem skutecznego landinga są opinie o produkcie lub usłudze.

Jeżeli zależy Ci na wysokiej konwersji (a zależy), to musisz zadbać, aby na stronie docelowej znalazły się rekomendacje innych osób.

Jak twierdzi Robert Cialdini – najpopularniejszy psycholog społeczny, który zajmuje się tematem perswazji – społeczny dowód słuszności jest jedną z sześciu najważniejszych technik wywierania wpływu na ludzi.

Liczne badania pokazują, że ludzie dokonując wyboru, podejmują go w oparciu o to, co myślą i wybierają inni. Oznacza to, że z dwóch opcji wybierzemy tą, którą wybierze większość (nawet jeśli obydwie opcje będą takie same). To pokazuje znaczenie sekcji z rekomendacjami usługi lub produktu na landing page’u.

Rekomendacje innych a skuteczność landing page
Rekomendacje innych wpływają na podejmowanie decyzji konsumenckich
Jeśli przedstawisz dokładny opis produktu, zwiększysz szansę na podjęcie przez konsumenta decyzji o zakupie

Wyczerpujące opisy produktów i usług

Jeżeli klient nie ma wystarczających informacji, to nie kupuje. Prosta zasada. Trzeba zrozumieć kupującego, który nie chce wydać pieniędzy na coś, czego nie jest pewny.

Zadbaj o to, aby zamieścić na stronie dokładne informacje o oferowanym produkcie lub usłudze. Zapytaj siebie: co chciałbym wiedzieć jako klient, aby przekonać się do zakupu, aby mieć wszystkie potrzebne informacje? O co pytałby kupujący? Jakie może mieć obiekcje?

Zgromadź jak najwięcej informacji, które możesz przekazać potencjalnemu klientowi. Opisz dokładnie wszystkie cechy, specyfikę towaru. Wymień treści zawarte w kursie, a nawet udostępnij kilka filmów ze szkolenia. Niech ludzie mają okazję dobrze poznać to, co oferujesz.

Dane kontaktowe

Mogą pojawić się osoby, które wolą skontaktować się z Tobą w inny sposób niż pozostawiony na stronie formularz. Dlatego też niezbędnym elementem skutecznego landinga są dane kontaktowe.

Pamiętaj, że im większa możliwość skontaktowania się ze sprzedawcą, tym większy współczynnik konwersji. Analogiczną sprawą jest ilość alternatywnych sposobów płatności – blik, szybkie płatności, przelew tradycyjny, płatność przy odbiorze – im więcej, tym lepiej!

Teraz już wiesz, czym jest i co się składa na skuteczny landing page. Oprócz zawartości strony trzeba jeszcze zwrócić uwagę na techniczne kwestie witryny.

Dane kontaktowe na stronie
Daj klientom wybór, jeżeli chodzi o sposoby skontaktowania się z Tobą

Techniczne kwestie strony landing page

User experience

Co składa się na skuteczny landing page? Na pewno layout i design strony. Wygląd oraz user experience (doświadczenie odbiorcy z użytkowania strony) wpływają na ilość konwersji. Oczywiście nie da się w kilku zdaniach streścić wszystkich zasad dobrych praktyk graficznych, jeżeli chodzi o tworzenie stron landing page.

Najważniejszymi wytycznymi user experience:

  • przejrzystość, spójność i czytelność strony,
  • brak rozjechanych elementów,
  • dopasowanie do urządzeń mobilnych,
  • działająca funkcjonalność typu przyciski, linki itp.,
  • zamieszczanie multimediów,
  • łatwa nawigacja na stronie.

 

Zachęcam Cię, abyś nie poprzestawał na stworzonym, pojedynczym landingu, ale testował różne wersje. Analiza wyników stron docelowych jest stosunkowo mało skomplikowana. Wystarczy podpiąć Google Analytics, aby na bieżąco monitorować statystyki witryny (niektóre programy do tworzenia landingów zawierają nawet swoje własne narzędzia do analizy danych).

Stwórz landing w wersji A i w wersji B, a później zobacz, który osiąga lepsze wyniki. Pamiętaj, że poleganie na tym, co osobiście myślimy o stronie i jej skuteczności, często nie współgra z tym, jak wygląda rzeczywistość. A nie ma lepszego narzędzia do wzrostu konwersji niż rzetelne monitorowanie wyników i zmiennych, które wprowadzamy na stronie.

User experience landing page

Minimalizm

To zasada, która zasłużyła na wyróżnienie. Landing page jest specyficznym typem strony internetowej. Wszystko, co znajduje się na landingu ma jeden ściśle określony cel: konwersję. Dlatego każdy element, każda sekcja powinna nakłaniać odbiorcę do tego celu. Nie dodajemy tutaj żadnych ozdobników, zbędnych treści – publikujemy jedynie „perswazyjne mięso”.

Przejrzyj swoją stronę lądowania i sprawdź, czy każda rzecz na stronie służy Twojemu celowi. Im więcej niepotrzebnych sekcji, tym bardziej uwaga klienta będzie rozproszona – a przecież chcemy ją skoncentrować na określonej akcji! Wyrzuć to, co pełni inne funkcje i skup klienta na danej czynności.

Minimalizm ma jeszcze inny wymiar (dobrze o tym wiem, bo to główna maksyma, którą kieruję się w swojej pracy). Chodzi tutaj podobnie o to, aby uniknąć nadmiaru informacji. Nie wrzucajmy więc na stronę zbyt dużej ilości treści, bo to zwyczajnie przestraszy użytkownika i zamiast wzrostu konwersji wpłyniemy na większy współczynnik odrzuceń.

Zapamiętaj, że to co jest istotą landing page’a to przejrzystość, jasność i minimalizm.

Minimalizm strony sprzedażowej

Szybkość ładowania się strony

Kolejną bardzo ważną kwestią techniczną landinga jest szybkość ładowania się strony. Wpływa to nie tylko na user experience, na współczynnik odrzuceń, ale również na pozycjonowanie strony w wyszukiwarce Google.Pamiętaj, że każda kolejna sekunda wczytywania się strony, to następny potencjalnie stracony, zniecierpliwiony klient.

Jest kilka narzędzi za pomocą których możesz sprawdzić szybkość ładowania się strony. Żadne z nich nie jest doskonałe, ale polecamy przede wszystkim GTmetrix oraz PageSpeed Insights.

Pamiętaj, że to, że na Twoim komputerze landing wczytuje się szybko, nie oznacza, że na wszystkich urządzaniach załaduje się równie sprawnie. Ładowanie się strony zależy bowiem od wielu czynników, przede wszystkim od szybkości internetu i urządzenia, na którym wczytywana jest strona (czy to telefon, czy laptop, czy stara nokia, czy najnowszy iPhone itd.).

Do najważniejszych działań związanych z optymalizacją strony pod względem szybkości należy:

  • optymalizacja zdjęć – zmniejszenie ich rozmiaru, kompresja;
  • optymalizacja innych multimediów – np. osadzanie filmów, a nie wgrywanie ich na serwer;
  • optymalizacja kodu strony – wtyczki i szablon.
Szybkość ładowania się landing page'a

Responsywność

Zgodnie z badaniami z sierpnia 2020 roku większość internautów korzysta z urządzeń mobilnych (zdjęcia z badań pod spodem). Stosunek liczb wynosi 24,2 mln użytkowników dla mobile, 21,6 mln dla pc. Różnica jest dość duża i ciągle wzrasta – coraz więcej internautów używa telefonów do przeglądania stron internetowych. Rzeczą niezbędną staje się więc responsywność witryny, czyli dopasowanie jej do urządzeń mobilnych.

Zadbaj o to, aby Twój landing page wyświetlał się poprawnie na telefonie i tablecie, aby tekst się nie rozjeżdżał oraz aby wszystkie funkcje działały. Koniecznie sprawdź pod koniec pracy nad stroną, czy wszystko jest w porządku. W przypadku, gdy zlecasz wykonanie strony firmie zewnętrznej upewnij się, że w umowie jest zapis dotyczący tego, że strona internetowa będzie responsywna.

Wykres z badania internautów Gemius
Responsywność landing page

Metatagi

Metatagi to opisy strony, które wyświetlają się w wynikach organicznych. Mają bardzo ważną funkcję, ponieważ decydują o tym, czy ktoś kliknie właśnie w nasz link i wejdzie na naszą stronę – a tym samym, czy zapozna się z naszą ofertą, czy z propozycją konkurencji.

W jaki sposób zamieścić metatagi?

Sposób zamieszczania meta opisu i meta tytułu jest zależny od platformy, której używasz do zbudowania swojego landinga. Ja przedstawię sposób dla systemu WordPress, ponieważ jest to obecnie najpopularniejszy CMS dostępny na rynku.

Najbardziej polecam instalację wtyczki Yoast SEO. Zawiera ona wiele elementów, które służą do optymalizacji witryny pod wyszukiwarkę. To właśnie dzięki tej wtyczce pojawi się panel z możliwością dodania metatagów na każdej podstronie.

Możesz również samemu – bez użycia wtyczki – wejść w edytor kodu strony i opisać metatagi przy użyciu kodu, jeżeli znasz podstawy htmla.

Poniższy kod powinieneś zamieścić pomiędzy znacznikami <head> a <body>:
<META name=”Description” content=”opis strony”>

Metatagi strony landing page

Podsumowanie

Mam nadzieję, że niniejszy artykuł odpowiedział Ci na pytanie o to, co to jest landing page. Wyróżniliśmy i opisaliśmy cztery rodzaje landingów: landing sprzedażowy, Lead Generation, Coming Soon, Click Through. Omówiliśmy również cele i zastosowania stron landing page. W kolejnych punktach podaliśmy, co powinien zawierać skuteczny landing page oraz jakie musi spełniać kwestie techniczne, aby osiągać wysoką konwersję.

Przeczytaj również najnowsze artykuły:

3 komentarze do “Co to jest landing page? 12 czynników, które wpływają na wzrost konwersji”

  1. Pingback: UX writing – jak zadbać o czytelność na swojej stronie internetowej? [złote zasady]

  2. Służysz społeczności blogowej, pięknie składasz frazy. przyjmij najszczersze wdzięczności moich wyrazy 🙂

  3. Wspaniały blog, wiele przydatnych informacji, jakie są twoje inspiracje, z czego czerpiesz tak wyrafinowaną “moc twórczą”?

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.