Przejdź do treści

Strona internetowa dla restauracji – co powinna zawierać? [poradnik 2021]

W dzisiejszym artykule chciałbym Ci opowiedzieć o tym, co powinna zawierać strona internetowa restauracji.

Większość osób szukając informacji odnośnie tego, dokąd pójść na obiad lub kolacje, sprawdza lokale w Internecie. Jeżeli restauracja nie będzie miała strony internetowej, straci potencjalnych klientów, którzy nie będą w stanie sprawdzić lokalizacji, godzin otwarcia lub menu.

Zachęcam do wnikliwej lektury, bo dowiesz się o najważniejszych elementach, które powinny znaleźć się na stronie internetowej dla restauracji.

Czy restauracja potrzebuje strony internetowej?

Postawiłbym inne pytanie: czy restauracja chce, by nowi klienci przychodzili do niej coś zjeść? Tak zadane pytanie jest już łatwiejsze w odpowiedzi. No jasne, że chce! I właśnie dlatego restauracja potrzebuje strony internetowej.

Może się wydawać, że postawiłem sprawę pod ścianą zbyt przesadnie. Niemniej sam pomyśl, dokąd udaje się głodna osoba, aby znaleźć lokal z jedzeniem? Do internetu! Wpisuje w wyszukiwarce „restauracja Katowice” lub „jedzenie wegańskie Warszawa”. Czasami wysyła w Google zapytanie o konkretną knajpę, np. „Mała Szwajcaria Zakopane”.

Rzadko kiedy użytkownik pójdzie do pierwszej lepszej restauracji, która wyskoczy mu w wyszukiwarce. Zwykle chce ją bliżej poznać, sprawdzić, czy zakres dań mu odpowiada, czy można wejść do lokalu z psem lub czy restauracja posiada ogród i można zjeść na zewnątrz.

Jeżeli restauracja nie posiada swojej strony internetowej, to internauta nie znajdzie odpowiedzi na swoje pytania, nie zapozna się z ofertą i nie odwiedzi danego lokalu.

Sam pomyśl – czy nie sprawdzasz informacji i opinii o danym miejscu lub lokalu, zanim się do niego udasz? To normalne, ponieważ chcemy wiedzieć, dokąd trafimy, czy coś tam zjemy i co więcej, czy będzie to w miarę smaczne!

Można zbiorczo podsumować korzyści, które wynikają z posiadania strony internetowej dla restauracji:

Dotarcie do nowych klientów

Dzięki posiadaniu strony internetowej zoptymalizowanej pod względem SEO, oferta restauracji zacznie się pojawiać w wyszukiwarce. To wspaniała forma marketingu!

Komunikacja z potencjalnymi klientami

Właściciele lokalu mogą udostępnić na stronie internetowej restauracji najważniejsze informacje o jej działaniu, chociażby godziny otwarcia lub lokalizację.

Zbieranie rezerwacji online

Poprzez stronę internetową dla restauracji obsługa lokalu może przyjmować oraz potwierdzać rezerwacje stolików na konkretne dni i godziny.

Oczywiście zalet posiadania strony restauracji jest znacznie więcej – możliwość podstawowego marketingu (np. remarketing), zaprezentowanie oferty imprez okolicznościowych, informowanie na bieżąco o aktualnych remontach, promocjach i wszystkim, co tylko dzieje się w obrębie lokalu.

Strona internetowa restauracji to konieczność. Użytkownik, który nie może znaleźć menu restauracji, nie tylko rezygnuje z odwiedzin, ale również wytwarza w swojej głowie negatywny obraz nieporadnego lokalu.

Skoro już wiemy, że warto zainwestować w stronę dla naszej restauracji, to dobrze będzie wiedzieć, co takiego powinno się na niej znaleźć. Temu przyjrzymy się w dalszej części tekstu.

Co powinna zawierać firmowa strona restauracji?

Chociaż może wydawać się inaczej, to pytanie nie jest takie banalne. Znam wiele restauracji „na poziomie”, które zawartością swojej strony zniechęcają klientów do przyjścia i spróbowania wspaniałych potraw. Co w takim razie powinno się znaleźć na stronie internetowej dla restauracji?

Można wyróżnić kilka podstron, które są kluczowe dla firmowej strony restauracji:

  1. Informacje podstawowe – czyli co, gdzie, jak i po co. Chodzi o to, by zaprezentować najważniejsze informacje logistyczne dotyczące restauracji. Jakie to są najważniejsze? O tym powiemy sobie trochę dalej.
  2. Menu – z bólem głowy przypominam sobie wiele sytuacji, gdzie kilkanaście minut przeczesywałem internet, aby odnaleźć jadłospis restauracji, którą polecił mi znajomy. Z biznesowego punktu widzenia – karygodne!
  3. O nas – dobra restauracja to restauracja, która ma swoją indywidualną historię! Inne dobre restauracje bez historii to te, które mają unikalne wartości i własną filozofię dotyczącą jedzenia.
  4. Rezerwacje online – rezerwacje na stronie internetowej restauracji to nie jest wymóg i obowiązek. Bardzo wiele lokali nie ma takiej możliwości i radzą sobie równie świetnie! Niemniej jest to taka prosta do zaimplementowania funkcjonalność, że szkoda z tego rezygnować!

To cztery najważniejsze sekcje lub podstrony, które powinny się znaleźć na witrynie internetowej dla restauracji.

Jest jeszcze kilka aspektów technicznych, na które właściciele inwestujący w budowę strony powinni zwrócić uwagę:

  1. Certyfikat SSL – by ludzie czuli się bezpiecznie i by nie mieli problemów z wejściem na stronę.
  2. Szybkość wczytywania się strony – ludzie nie lubią czekać i zwykle po paru sekundach oczekiwania na wczytanie strony, po prostu ją opuszczają.
  3. Responsywność witryny – ponad połowa internautów przegląda strony www przy użyciu telefonu. Trzeba coś dodawać? 🙂

W kolejnych punktach przyjrzymy się wymienionym kwestiom trochę obszerniej.

Informacje podstawowe – lokalizacja i godziny otwarcia restauracji

Informacje podstawowe to najważniejsze dane, które muszą się znaleźć na stronie internetowej dla restauracji. Bez tych informacji potencjalny klient nie będzie wiedział, kiedy i gdzie powinien się udać, aby zjeść pyszny obiadek w naszym lokalu.

Do najważniejszych informacji dotyczących restauracji można zaliczyć:

Godziny otwarcia

Dokładnie opisz, w jakie dni, a także, w jakich godzinach Twój lokal jest otwarty. W ten sposób unikniesz przeszkadzających telefonów z pytaniem: „otwarte macie?”.

Lokalizacja

Podaj adres restauracji lub wymień wszystkie, jeżeli posiadasz więcej lokali w różnych miejscach. Wspaniale sprawdza się wgranie na stronę restauracji mapy Google, dzięki czemu klient może od razu wyznaczyć trasę.

Dane kontaktowe

Są klienci, którzy mają problem ze znalezieniem informacji na stronie www. Dla takich osób warto zamieścić telefon kontaktowy, aby mogli zadać ewentualne pytania dotyczące restauracji.

Rezerwacje

Jeżeli jesteś obleganą knajpą i ciężko dostać stolik bez wcześniejszej rezerwacji, wspomnij o tym w widocznym miejscu na stronie swojej restauracji. Nie ma nic gorszego niż wygłodniały klient, który jednak nie zje kolacji w Twoim lokalu.

Psy, koty i inne tropikalne zwierzęta

Zamieść informacje, czy tolerujesz w swojej restauracji zwierzęta. Są osoby (szczęśliwi posiadacze czworonogów), dla których możliwość wejścia z psem to najistotniejsza informacja, która przesądza o wyborze danej knajpy.

Ogród/stoliki na zewnątrz

Młodzi lubią podziwiać wystrój, starsi wolą spędzać czas na łonie natury. Dopisz informacje, czy posiadacie patio lub inne cuda, dzięki którym klienci mogą skonsumować dobrocie na zewnątrz.

Galeria zdjęć

Pierwsza zaleta jest taka, że mając zdjęcie ogrodu, nie musisz pisać, że go masz 🙂 Druga to fakt, że wiele osób chce wiedzieć, jak wygląda dany lokal. Zwłaszcza jeśli chodzi o regionalne restauracje, które chcemy, by były klimatyczne, np. góralski wystrój knajpy w Zakopanem.

Opinie klientów

Możesz udostępnić recenzje z Facebooka albo z wizytówki Google. Społeczny dowód słuszności na stronie internetowej dla restauracji jest bardzo ważny i pisaliśmy o nim szerzej w artykule o social proof.

To wszystkie najważniejsze informacje.

Brawo! Właśnie pomogłeś swoim potencjalnym klientom dotrzeć do Twojej restauracji w odpowiednim czasie i z właściwymi zwierzętami (albo ich brakiem). Niemniej, zanim podejmą decyzję o odwiedzinach, muszą zapoznać się z menu.

Menu – czy coś tam zjem?

Moja dziewczyna jest wegetarianką. Gdy wyjeżdżamy gdzieś na wakacje i szukamy miejsca, gdzie możemy zjeść coś dobrego, zwracamy uwagę jedynie na te restauracje, które mają menu. Dzięki temu możemy sprawdzić, czy lokal serwuje jakieś wegetariańskie dania. Pomijamy wszystkie restauracje, które nie mają na stronie menu!

I tutaj powinna Ci się zapalić lampka. Ile możesz stracić klientów przez to, że nie potrafią odnaleźć jadłospisu Twojej restauracji na stronie internetowej?

Możesz pomyśleć – ale halo! Przecież jest numer telefon, mogą zadzwonić i zapytać. To odpowiadam: nie zadzwonią, bo im się 1) nie chce; 2) bo są leniwi; 3) bo jest dziesiątka innych knajp, które mają menu, więc nie trzeba się męczyć i z kimś gadać.

Zdecydowana większość osób, zanim uda się do restauracji, musi wiedzieć, czy coś tam zje. Jedni nie lubią wykwintnych dań, inni nie jedzą mięsa, jeszcze inni nie mogą spożywać glutenu, a kolejni idą z dziećmi, które tolerują na obiad tylko kurczaczek z frytkami. Jeśli te osoby (i wszystkie pozostałe) nie znajdą menu na stronie internetowej restauracji, bo np. wcale takiej strony lokal nie życzył sobie stworzyć, to pójdą do konkurencji.

I pięknie! Przecież trzeba wspierać konkurencję. Nie mogą wszyscy chodzić do naszej restauracji 🙂

A tak na serio, zakładka z menu to tak zwane must have każdej strony internetowej dla restauracji.

Jak menu na stronie restauracji to tylko z cennikiem.

Jeszcze jedna kwestia jest bardzo istotna z punktu widzenia klienta – zakres cen.

Oczywiście, jeśli masz holendernie wysokie ceny i liczysz na to, że ktoś omyłko, jednorazowo wejdzie i zamówi rosół za 76 zł, a później z przymusu wyciągnie resztki wypłaty z portfela, by zapłacić za to – jakże bardzo – ekskluzywne danie, to rzeczywiście. Lepiej nie zamieszczaj cen na Internecie.

W każdym innym przypadku trzeba zamieścić menu wraz z cennikiem dań, aby potencjalni klienci mogli zweryfikować, czy mogą sobie pozwolić na wizytę w Twoim lokalu.

Nie ma nic złego w wysokich cenach przy jakościowych potrawach, ale uprzedzajmy, że nie dla każdego jest nasza restauracja.

Strona dla restauracji a oferta imprez okolicznościowych

Dzięki stronie internetowej dla restauracji możesz przedstawić potencjalnym klientom swoją ofertę imprez okolicznościowych.

Jeżeli organizujesz osiemnastki, pięćdziesiątki i inne imprezy urodzinowe, albo chrzciny, komunie lub śluby, to możesz przedstawić na osobnej podstronie informacje o tym, co oferujesz.

Menu imprez okolicznościowych ze strony internetowej restauracji kolorowej (1) (1)
U jednego z naszych klientów zamieściliśmy pdf menu imprez okolicznościowych, a także zdjęcia do bezpośredniego podglądu.

Zapewniasz wyżywienie, lokal i muzykę? Świetnie, możesz to zamieścić na swojej stronie restauracji. A może umiesz załatwić dmuchane zamki dla dzieci i fontannę czekolady? Bajka! Sam się zgłoszę, jeżeli odkryję, że organizujesz takie cuda. A żebym to odkrył, musisz posiadać stronę, gdzie zamieścisz właściwe informacje.

Podobnie ma się sprawa ze zorganizowanymi imprezami typu: sylwester, andrzejki, karnawał i wszystko inne, co warto uczcić lampką szampana i zabawą do białego rana. Dzięki stronie internetowej dla restauracji wypromujesz i ułatwisz zapisy, więc zbierzesz odpowiednią grupę wybrańców.

Wspaniałą okazją jest również możliwość zamieszczenia plików pdf z ofertą żywieniową na taką imprezę. Możesz w dokumentach przedstawić propozycje dań, z których klient wybiera, które chciałby zamówić na swoją imprezę.

O nas – słów kilka o własnej filozofii i historii

Miałem okazję bywać w restauracjach stosunkowo tanich oraz tych bardzo drogich. Czasami jedyną różnicą między nimi była dobrze opowiedziana historia…

Oczywiście nie mówię tutaj o restauracjach, które oferują jedzenie, pod którym ciężko podpisać się imieniem i nazwiskiem, a utrzymują się dlatego, że małe ufoludki z kosmosu jedzą, nie mając zmysłu smaku i węchu.

Niemniej jest naprawdę dużo wspaniałych restauracji z takimi małymi cenami, jakby chcieli zarabiać jedynie na napojach.

To, czego im zwykle brakuje, to dobrego speca od marketingu, który opowie wciągającą historię…

Jesteśmy rodzinną restauracją, która przyjmuje gości od ponad 20 lat! Nasz pradziadek zbudował ją kamień po kamieniu i deska po desce, aby do dzisiaj serwować dania w zgodzie z tradycyjnym smakiem naszego regionu…

Nie musisz mieć wybitnej historii i knajpy ze średniowiecza, aby zaprezentować swoją restaurację z należytym klimatem. Najlepiej znaleźć odpowiedniego copywritera, który napisze historię, która sama się sprzedaje.

W zakładce “O nas” na stronie internetowej dla restauracji warto również opisać wartości i filozofię, którą kieruje się lokal.

A jaka jest Twoja historia?

Być może wspierasz pobliskich rolników, kupując od nich towar? A może dbasz o ekologię i serwujesz wiele dań wegańskich i wegetariańskich? A może wspierasz pobliskie domy dziecka lub inne instytucje, dostarczając im niezużyte artykuły spożywcze z krótką datą ważności?

Pochwal się i poinformuj potencjalnych klientów, czym się kierujecie jako restauracja. Coraz częściej wybieramy firmy, które wyznają wartości tożsame z naszymi.

System rezerwacji online

Jak już wspominałem wcześniej, nie jest to obowiązkowy element strony internetowej dla restauracji. Niemniej może ułatwić oraz dodatkowo zachęcić do zarezerwowania stolika i spożycia posiłku w wybranym lokalu.

Wielu osobom wydaje się, że zakodowanie systemu do obsługi rezerwacji jest bardzo trudne, czasochłonne, a co za tym idzie – kosztowne. I rzeczywiście, jeśli programista miałby takie narzędzie napisać „od zera”, to byłoby to drogie i niezbyt opłacalne.

Formularz rezerwacyjny na stronie internetowej restauracji Mała Szwajcaria
System rezerwacyjny ze strony www.malaszwajcaria.pl.

Natomiast większość obecnych stron jest zbudowana na WordPressie, a ten daje ogromne możliwości i ułatwienia. Można dla przykładu znaleźć i zakupić wtyczkę (czyli odrębne oprogramowanie), którą później instaluje się i konfiguruje na własnej stronie internetowej restauracji.

Takie działanie już nie jest czasochłonne i kosztowne, a daje przyzwoity efekt i wspaniałą możliwość rezerwowania stolików na wybrane dni i godziny, dla zgłoszonej liczby osób.

Strona internetowa dla restauracji z rezerwacjami za pomocą formularza kontaktowego

Jeszcze prostszym i szybszym sposobem na to, aby internetowo zbierać rezerwacje od przyszłych gości, jest formularz kontaktowy.

Formularz to prosta i darmowa metoda na pozyskiwanie rezerwacji od potencjalnych klientów. Tzn. darmowa z wyjątkiem opłacenia specjalisty, który skonfiguruje taki formularz na naszej stronie (pst… przecież my się tym zajmujemy!).

Przy konfigurowaniu formularza kontaktowego na stronie internetowej restauracji możesz wybrać, jakie dane chcesz zbierać. Zwykle są to rzeczy, które są niezbędne dla rezerwacji (i najlepiej nie prosić o nic więcej!), np. imię i nazwisko, mail, telefon, liczba osób, godzina i data rezerwacji. Na zdjęciu powyżej możesz podejrzeć screen z widokiem przykładowego formularza.

Ciekawostka!

Jeden z naszych klientów uskarżał się na to, że wiele osób rezerwowało stolik poprzez stronę, a później nie przychodziło. Wystarczyło zamieścić krótki tekst o tym, że prosimy o odwołanie rezerwacji, jeżeli kogoś plany się zmieniły, ponieważ przez to restauracja traci możliwość obsłużenia innych klientów (prośba + powód).

Aspekty techniczne stron internetowych dla restauracji

Równie ważne, jak treści są również aspekty techniczne strony. Jest to istotne dla użytkownika, który wchodzi na naszą stronę oraz dla robotów Google, które indeksują witrynę, by określić jej wartość i słowa kluczowe, by wyświetlić ją później w wynikach wyszukiwania.

Już wcześniej zasygnalizowałem o trzech podstawowych technikaliach strony internetowej dla restauracji:

  1. Certyfikat SSL.
  2. Szybkość wczytywania się zawartości strony www.
  3. Responsywność strony, czyli dostosowanie do urządzeń mobilnych.

Certyfikat SSL

Certyfikat SSL to protokół sieciowy, który odpowiada za szyfrowanie danych w Internecie. Uruchomiony na stronie internetowej dla restauracji komunikuje, że połączenie pomiędzy przeglądarką internetową a serwerem, na którym znajduje się zawartość naszej strony, jest bezpieczne i poufne.

Google przyznaje, że uruchomiony certyfikat SSL poprawia wartość strony i wpływa na pozycje strony w wynikach wyszukiwania (więc będziemy wyżej w Google na dane zapytania, jeśli o to zadbamy).

Strona internetowa restauracji niezabezpieczona certyfikatem SSL
Strona internetowa restauracji niezabezpieczona certyfikatem SSL

Certyfikat SSL jest również kluczowy dla użytkowników, którzy wchodzą na naszą stronę internetową restauracji. Sam zobacz, jak wygląda strona, która nie ma włączonego certyfikatu. Nie dość, że ciężko na nią wejść, to jeszcze budzi skrajnie negatywne emocje braku bezpieczeństwa.

Na szczęście uruchomienie certyfikatu SSL na stronie dla restauracji jest banalnie proste i zazwyczaj bezpłatne! Nie omówimy tutaj, w jaki sposób go włączyć, ponieważ różni się to w zależności od dostawcy naszego hostingu.

Jeżeli będziesz potrzebować pomocy w tej sprawie, to wiesz gdzie uderzać!

Szybkość wczytywania się zawartości strony www

Bezpieczeństwo to jedno, ale co ze stronami internetowymi restauracji, na których wczytanie trzeba czekać długo i jeszcze raz długo? Po prostu klikamy przycisk „wstecz” i wchodzimy na stronę konkurencji.

Wiem, że rzeczywistość jest brutalna, ale przecież tak działa świat internetu. Chcemy mieć wszystko na teraz, na już, na wcześniej. Ty masz ten plus, że już wiesz, jak bardzo ważna jest szybkość wczytywania się strony Twojej restauracji!

Ciężko byłoby mi wymienić wszystkie kwestie optymalizowania pod względem szybkości strony internetowej dla restauracji, bo jest tego naprawdę sporo. Dlatego skupię się na jednej, najistotniejszej kwestii.

Zazwyczaj najwięcej na stronie waży javascript, czyli kod, który odpowiada za zaawansowane funkcje. W to się zgłębiać nie będziemy, bo tutaj potrzebna jest interwencja programisty. Natomiast drugą rzeczą, która potrafi ważyć soczyste kilogramy, to niezoptymalizowane zdjęcia i grafiki.

Raport z szybkości strony w pagespeed insights
Narzędzie do sprawdzania szybkości strony internetowej.
Podpowiem w dwóch prostych radach, jak optymalizować zdjęcia, które wgrywamy na stronę:
  1. Zmniejszaj zdjęcia do rozmiaru, który potrzebujesz. Jeśli na stronie ma być zdjęcie, które wynosi 600 px na 600 px, to nie wrzucaj wielkości 1500 px na 1500 px. Oczywiście system odpowiednio zmniejszy zdjęcie pod względem wymiarów, ale nie zmniejszy wagi, a im większe zdjęcie, tym więcej waży.
  2. Kompresuj zdjęcia. Możesz np. przed wrzuceniem grafik na stronę swojej restauracji, zmniejszyć ich wielkość przy użyciu programu tinypng.
Dobrze zoptymalizowane zdjęcie nie powinno ważyć więcej niż 100-200 kB.

Responsywność strony, czyli dostosowanie do urządzeń mobilnych

Całość artykułu o responsywności możesz przeczytać, klikając w powyższą grafikę.

Jest spora szansa, że większość użytkowników będzie odwiedzała stronę internetową Twojej restauracji z urządzeń mobilnych. Zwłaszcza, że dość często szukamy informacji o restauracjach, będąc na mieście i nie mając przy sobie urządzeń stacjonarnych.

Dlatego też kluczowe jest, aby strona restauracji wyświetlała się poprawnie na wszystkich telefonach. I nie jest to nic nadzwyczaj trudnego!

Tutaj nie będę się rozpisywał na temat dostosowywania strony restauracji do urządzeń mobilnych, bo napisałem obszerny artykuł na ten temat. Tutaj przeczytasz o tym, jak sprawdzić i zadbać o responsywność na swojej stronie internetowej.

Podsumowanie

Strona internetowa dla restauracji jest czymś kluczowym pod względem biznesu i marketingu. Ludzie szukają informacji o lokalach gastronomicznych w sieci. Chcą się dowiedzieć, gdzie zjeść coś dobrego, a także jak dotrzeć do ulubionej restauracji. Dzięki stronie restauracji masz możliwość stałej komunikacji ze swoimi klientowi. Możesz poinformować ich o najważniejszych informacjach, oferowanych usługach i daniach, a także zaproponować rezerwację stolika.

Mamy doświadczenie w tworzeniu stron internetowych dla restauracji.

Jeśli potrzebujesz strony dla swojego biznesu, to zachęcamy do kontaktu.

Przeczytaj również najnowsze artykuły:

Mydevil instalacja WordPressa

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

1 komentarz do “Strona internetowa dla restauracji – co powinna zawierać? [poradnik 2021]”

  1. Pingback: Magazyn Suplement | Kto nie ma, ten złodziej - Magazyn Suplement

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.